Gerent

Què fa un gerent? 

Tradicionalment s’ha entès la gerència com un càrrec al que corresponen les funcions essencials d’una empresa. Gestió, administració, selecció de personal, habilitats financeres o negociació, entre unes altres, són competències que integren l’agenda diària de qualsevol director.

Però…què es necessita per ser un bon gerent? La majoria de nosaltres hem passat per males experiències però entendre els reptes dels nivells de gerència i, en realitat, convertir-te en un bon director no és tasca fàcil. 

Exigeix paciència, molta feina i integritat – qualitats que molts que es troben en l’alta direcció semblen perdre en algun moment de la seva carrera professional. D’altra banda saber equilibrar les necessitats dels teus col·laboradors, les teves i les de la companyia no és una feina senzilla.

“El directiu està sobrecarregat d'obligacions…La brevetat, fragmentació i comunicació oral caracteritzen el seu treball…” Click To Tweet

Tractar de posar en un quadre totes les característiques i trets que hauria de tenir un gerent d’una empresa és impossible. Tan impossible com tractar de posar en una galleda tota l’aigua del mar. És lògic que així sigui, ja que el gerent és un home, un ésser humà i la complexitat d’aquest és immensa. Cada gerent té la seva pròpia personalitat, formació, experiència i capacitats que el fan sempre diferent als altres. 

Però si d’una enumeració d’habilitats i característiques es tracta, les podríem trobar en les següents llestes: 

Habilitats d’un gerent 

Per al compliment eficient de les seves funcions o l’acompliment exitós dels seus rols, el gerent necessita desenvolupar determinades habilitats: 

  • HABILITAT TECNICA. Això implica la capacitat per fer servir el coneixement tècnic, els mètodes, les tècniques i els mitjans necessaris per a l’execució de tasques específiques. Embolica un coneixement especialitzat, capacitat analítica en els problemes, facilitat per a l’ús de tècniques i eines a l’àrea específica de treball. Pot ser obtinguda mitjançant educació formal o a través de l’experiència personal o d’altres. 
  • HABILITAT HUMANA. Això és la sensibilitat o capacitat del gerent per treballar de manera efectiva com a membre d’un grup i aconseguir la cooperació dins de l’equip que dirigeix. És el conjunt d’aptituds necessàries per relacionar-se amb altres persones i treballar en grups cap a l’assoliment d’objectius comuns. Inclou l’autoconeixement (consciència de les seves pròpies actituds, posicions i conceptes), l’empatia i les habilitats per a la comunicació i motivació de l’equip. 
  • HABILITAT CONCEPTUAL. Aquesta consisteix en la capacitat per percebre a l’organització com un tot (en termes de sistemes), reconèixer els seus elements, les interrelacions entre els mateixos, i com els canvis en alguna part de l’organització afecten o poden afectar als altres elements. És la capacitat per entendre i per llegir l’entorn i per dissenyar nous models d’organització i conducció. Aquesta habilitat és la que permet al Gerent a prendre decisions i donant prioritats als temes pensant en el benefici global de l’organització. 

 Característiques d’un Gerent 

Ara bé, acceptant que tot gerent pot ( i ha de) ” aprendre a millorar com a líder “, hi ha una sèrie de qualitats innates que convé tenir en compte: 

  • Comunicació/habilitats per escoltar. 
  • Habilitats de lideratge efectives. 
  • Confiança en els seus treballadors perquè facin bé la seva feina. 
  • Intel·ligència. 
  • Flexibilitat i bona comprensió. 
  • Habilitats per a treball en equip i temperament equilibrat. 
  • Interès en el desenvolupament del treballador. 
  • Capacitat per compartir l’èxit (i els fracassos). 
  • Èxit a trobar i retenir nou talent. 
El lideratge és un art i, com a tal, tot liderpugues i ha de millorar, però necessita uns requisits bàsics. Click To Tweet